Chaams Hoen

• Advertentie

Re: Chaams Hoen

Berichtdoor brendavanopstal op 27 Jul 2012, 19:16

wat is de wereld toch mooi met onze chaamse kiepen!
hier gaat het een stuk minder...hele mooie dieren gekweekt, maar nu bij 5 á 6 maand valt de een na de andere om...om te janken!
geen , duidelijke, aanwijsbare redenen, alles kwiek en levendig en ineens kun je rapen! goed in het vlees enz.

echt om te janken... :?
Chaomse kiep zilver, Braekel zilver, Waasse kriel, Mechelse herders stamboom politiehonden, Belgische Pietrain varkens (de lekkerste!), inheemse tuin......DUCATI! http://www.hondentrainingkruisland.nl
brendavanopstal

Berichtdoor Chaamse Hoen op 28 Jul 2012, 00:58

Verdorie Rob, wat vervelend, ….afschuwelijk. De waasse of de chaamse? Ik begrijp dat je alles al hebt uitgesloten wat het zou kunnen zijn .

Heb je ook de slokdarm van binnen helemaal tot bij de hoofd goed bekeken? Ergens denk ik aan Capillaria.

http://www.nem.wur.nl/UK/newsagenda/arc ... 121010.htm

Of…

Heb je deze kuikens ingeënt ivm . Tentoonstellingen onlangs?

Gebruik je water uit de regenton of uit de waterleiding?

Voer je hun soms eieren van de andere kippen?

Kijk maar goed op de huid of er kleine bloeduitstortingen te zien zijn, ook aan de binnenkant van de vleugels.

Bekijk ook even goed de voetzolen, zijn die dikker als normaal?

Ja ik weet het ook niet zo van achter de computer, maar je moet een lijstje maken en afstrepen, wat het allemaal niet is en zo kom je ergens ooit uit.

Ben jij noch altijd preventief aan het ontwormen ? Ik zou dat niet doen Rob, dus denk er maar over na, de dieren moeten de mogelijkheid hebben om weerstand op te bouwen, en ja ik weet dat je de ellende van een paar jaar terug niet meer wil meemaken, maar iets bestrijden wat er niet is heeft geen nut, zo krijg je steriele kippen van binnen die bij het kleinste stootje omvallen.

Als het in het immunsystem zit ja dan zou je het bloed laten moeten onderzoeken, maar dat is een van de laatsten gedachtes.

Ja ik zal proberen mee te denken met jou, ….
Nu zou ik even vitamine A en appelazijn in het water geven , het water afkoken bevoor je het geeft is zeker geen overbodige luxe, in deze onzekere tijden voor jou .Sterkte , en ik duim voor je dat deze de laatste was. I hope so!

Groetjes Claudia
Chaamse Hoen

Berichtdoor brendavanopstal op 28 Jul 2012, 17:10

;) ;) ;)
dank je!
ik ben inderdaan aan het afstrepen van je lijstje gegaan!

er bleef niks over...

preventief ontwormen doe ik maar 2 keer per jaar, dit is onvoldoende om geen weerstand meer te kweken.

we geven nu inderdaad vitaminen.

dieren van dezelfde ouders (genetisch?) zitten in een ren vast aan de ren waar ze omvallen, je weet dat daar alleen gaas tussen is, dus besmettelijk is het in zoverre niet. en het zit ook niet in de dieren zelf, anders zouden de andere van dezelfde ouders ook omvallen!

enkele waasse en de rest chaamse vallen om, nogmaals allen voor de dood kwiek en eten enz., niets aan te zien, ook goed in het vlees en een gewone rode kam!
Chaomse kiep zilver, Braekel zilver, Waasse kriel, Mechelse herders stamboom politiehonden, Belgische Pietrain varkens (de lekkerste!), inheemse tuin......DUCATI! http://www.hondentrainingkruisland.nl
brendavanopstal

Berichtdoor brendavanopstal op 28 Jul 2012, 17:13

we hebben vandaag tegen NCD geënt, dus dat kan het ook niet zijn...
brendavanopstal

Berichtdoor Chaamse Hoen op 29 Jul 2012, 09:28

Heb je al het hok in deze ren helemaal leeggehaald en ook onder het hok gekeken, of je botjes, skeletten of karkassen van muizen , ratten of vogels vind?
Ik heb er zo een tuinkast staan, en door de vele regen de afgelopen tijd zijn daar gaten ontstaan in de grond, 3 hennen van een jaar oud waren volledig in de ban van die kast en die gaten.
Glimlachend bekeken wij dat schouwspel en je geloofd het niet, door een spleet van een 7-10 cm wurmde zich er een erin onder die kast, en schwuppdiwup ook noch een tweede hen, ik zij lachend tegen de kids : nou dat wordt zo tillen , die komen er niet meer eruit die zitten vast. Neehoor aan de ander kant kwamen hun weer eruit met jonge muizen, en er wer in en wer eruit….
Ja met regelmaat komen ze hier met muizen ,kikkers en padden aan,eens zogaar met een Blindschleiche, het vervelende is dat ze hun vangst niet vangen om op te eten maar meer op middeleeuwse manieren vierdelen….

( maarja wij zullen maar zeggen het is de natuur ..)

Maar stel dat een vergiftige muis of rat het wel noch tot deze ren gered heeft en zich daar probeerde te verstoppen maar ten prooi viel aan de kippen….?
Stel dat er resten van verterende verstopt liggen, waar de kippen toch noch een hapje uit nemen ?

Kees heeft onlangs hoe hij bij de kloeken met de kuikens was een kraai molesteert die een graantje wilde meepikken, ik schrok mij echt een hoedje dat ben ik niet gewend van hem, omdat hij er gewon op het erf iedereen laat mee eten, vogels ganzen, zogaar een wilde fazant die met regelmaat het erf oversteekt laat hij met rust.
Nu heb ik het toevallig zien gebeuren omdat ik aan het werk was buiten, maar als ik niet in de buurt geweest zou zijn weet ik wel zeker dat hun met zijn allen deze kraai in stukjes gehakt zouden hebben en verscharrelt in het zand. Alleen de zwarte veren zouden dan er noch op wijzen dat een indringer aanwezig was.

Tja ik ben niet zo goed te spreken over gif, een paar jaar terug zijn twee poezen en onze Rhodesian Ridgeback Gucci vergiftig door een of andere mallot, die in de buurt 15 slachtoffers maakte, dus weet je 100% zeker dat niemand vanaf straat of achterlangs iets in deze ren kan gooien???
Chaamse Hoen

Berichtdoor brendavanopstal op 29 Jul 2012, 12:38

zeg nooit, nooit!
maar de ren waarover het gaat is de 3de ren achteraan. jij weet dat dit VER van straat is.

dooie muizen zou kunnen, ik heb inderdaad met vergif gewerkt omdat het gewoon een plaag was...25 klemmen en nog stikte het ervan...
maar dat is 4 weken geleden, ik denk niet dat dat nu nog dat effect kan geven...en alleen in die ren...

en ja, ook alles goed nagekeken! je doet op een gegeven moment alles, dat weet jij als geen ander.
brendavanopstal

Berichtdoor Chaamse Hoen op 29 Jul 2012, 13:33

brendavanopstal schreef:.... je doet op een gegeven moment alles, dat weet jij als geen ander.

Ja okay Rob,
ik weet wat je meemaakt, en ik kan het ook absoluut aanvoelen,
maar het verschil is wel dat ik een duidelijke diagnose had, met de wetenschap dat er geen medicijn ervoor bestaat en ook geen dierenarts mijn kon helpen, en dan ga je maar wat “”aankloten “” op goed bestwil aan, op gevoel, en met hulp middels advies van mensen die dit ook al eens is overkomen, en gelukkig heeft het positief uitgepakt en die twee hebben het overleefd.
Maar jij hebt geen diagnose en dat maakt het zo moeilijk, den dan sta je da met je handen in je zakken, zonder deze te kunnen laten wapperen,
dan overmant je een totaal machteloos verdrietig gevoel.
Hou je taai ! Het komt goed!
Chaamse Hoen

Berichtdoor brendavanopstal op 30 Jul 2012, 09:43

:cry: :evil:

inderdaad; onmacht!

........en waarom altijd de mooiste................................ :?
brendavanopstal

Berichtdoor brendavanopstal op 30 Jul 2012, 22:11

ik ga morgen slachten, 15 stuks, en meteen kijken of er inwendig iets aan de hand is.. ;)
brendavanopstal

Berichtdoor Chaamse Hoen op 31 Jul 2012, 00:18

Tja,… dat is wel een uiterst verstandige keuze ( wel heel sneu dat het zo moet, ) maarja ,….je moet toch wat .
Ik hoop echt dat je iets wijzer wordt, en wen ik je ergens mee kan helpen, ongeacht wat ook, dan moet je maar roepen.
At your service ;)
Ik bel je morgen avond.
Chaamse Hoen

Berichtdoor Cedric/Waasse-kriel op 28 Aug 2012, 11:03

hopelijk betert het rob!
Voor meer info en foto's over de Belgische/Waasse kriel:

http://www.waasse-kriel.webs.com
Gebruikers-avatar
Cedric/Waasse-kriel

Berichtdoor Rob Chaams hoen op 01 Sep 2012, 18:40

telkens als ik ergens reageer valt er eentje om...nee, ik ben niet bijgelovig...

vanaf toen tot nu, 1 chaamse hen omgevallen...g@dv#r...weer een mooie, nondepatatfrietmeejbiefstuk!
nu lijkt alles stabiel.
het enige wat ik nu over heb zijn een paar kale hennen van vorig jaar, twee redelijke hanen van dit jaar en 2 hennen van dit jaar (lelijk...!), maar met de goeie genen!!!!!!!!!!!

van m'n waasse zijn er enkele hennen omgevallen, 3, maar die blijken wel de sterkste te zijn.
bij de chaamse zijn er...teveel omgevallen.

ik ga een nieuwe ren + kooi maken op een andere locatie in den hof, eens kijken wat dit uithaalt. waarschijnlijk niks, net als voorheen...alles zal het goed doen...
Rob Chaams hoen

VorigeVolgende

Terug naar Chaams hoen