Artikel in KM

• Advertentie

Artikel in KM

Berichtdoor Johan op 18 Dec 2011, 22:40

In het Kleindier Magazine van december 2011 staat een uitgebreid artikel over de Serama en hoe men deze in Nederland wil proberen te erkennen. Er is een groot verschil met de erkenning van de Serama zoals die er nu is in België en Frankrijk. Het grootste verschil is dat men wil dat er niet op kleur wordt gekeurd, maar wel op karakter. Een tweede verschil is dat er niet in een kooi wordt gekeurd, maar op een sokkel. Ook dit heeft er mee te maken dat je dan het karakter beter kan beoordelen.
Johan

Re: Artikel in KM

Berichtdoor Ruben op 03 Jan 2012, 15:36

Karakter bij een Serama beoordelen is echter meer dan kijken of de kip zich als een blok klei op een klein sokkeltje in de gewenste houding laat duwen...
Ruben

Berichtdoor Jan Sch op 08 Jan 2012, 15:33

Heb begrepen dat ze in Nederland als een aparte diergroep erkend gaan worden. Op de Noordshow was er ook veel belangstelling voor.
Jan Sch

Berichtdoor Sjoerd Jan op 21 Feb 2012, 19:13

Ruben schreef:Karakter bij een Serama beoordelen is echter meer dan kijken of de kip zich als een blok klei op een klein sokkeltje in de gewenste houding laat duwen...

Wat stel jij dan voor?
Sjoerd Jan

Berichtdoor Ruben op 28 Feb 2012, 20:04

De dieren op een iets grotere ruimte laten lopen dan een bierviltje :-)

Bij een gewone kooikeuring kan je meer zien van het karakter van een Serama dan tijdens zo'n boetseersessie op een sokkeltje. Daar hebben ze plaats om rond te lopen en te pronken (sidderhalzen, flapperen, rondjes draaien...).
Ruben

Berichtdoor Wim op 10 Mrt 2012, 10:21

Maak er een tafelkeuring van !
Zoals ze het in maleysie doen !!
Wim

Berichtdoor Johan op 17 Jun 2012, 00:10

De Serama is in Nederland nu erkend, zoals in dit artikel is beschreven. Ze worden niet ingedeeld bij een bestaande groep(hoenders of dwerghoenders) maar als aparte groep Serama's. Binnenkort start de opleiding voor keurmeester voor deze nieuwe groep.
Johan

Berichtdoor Jan Willem op 02 Jul 2012, 10:36

Dat is denk ik goed nieuws voor de Serama liefhebbers

Lijkt me geen gemakkelijke opgave.

Wel goed (als ik het goed begrepen heb) dat ze de Serama niet met andere rassen over een kam scheren maar er een speciale groep van maken.

Het zijn ook hele speciale kippen met zoveel speciale kenmerken.

Ik wens ze veel wijsheid en succes.
Kijk ook eens op http://parkvogeltuin.come2me.nl/ voor nog meer vogels of voor je natuurlijke gezondheid op http://natuurgeneeskundeasanti.come2me.nl/
Gebruikers-avatar
Jan Willem

Berichtdoor Sjoerd Jan op 03 Jul 2012, 20:11

Jan Willem schreef:Dat is denk ik goed nieuws voor de Serama liefhebbers

Lijkt me geen gemakkelijke opgave.

Wel goed (als ik het goed begrepen heb) dat ze de Serama niet met andere rassen over een kam scheren maar er een speciale groep van maken.

Het zijn ook hele speciale kippen met zoveel speciale kenmerken.

Ik wens ze veel wijsheid en succes.

Inderdaad, de Serama wordt nu in Nederland in een speciale groep ondergebracht. Er wordt nu niet op de kleur gelet (wel op de pootkleur, die moet bij voorkeur geel zijn, maar een andere kleur mag ook. Beetje vreemd.) en ze worden op de tafel gekeurd.

Wat betreft de sokkels ben ik het inmiddels met Ruben eens ;)
Sjoerd Jan

Terug naar Serama