Foto's kuikens

• Advertentie

Re: Foto's kuikens

Berichtdoor jpk op 12 Mei 2010, 07:52

zina schreef:ik kan je één ding garanderen en dat is als je een bloedlijn hebt waar je veel hennen uithaalt dat zeker jaarlijks terugkomt als je geen veranderingen doet in je toom tenminste.
dit hebben andere kwekers mij ook al bevestigd.

Ik moet dit beamen. Ik heb hier een toom Orpingtonkrielen waar reeds drie seizoenen na mekaar een ideaal nageslacht uit voorkwam. Bijna altijd trio's m.a.w. verhouding hanen/hennen 1/2.
Ik dacht altijd dat dit puur toeval was maar nu ik dit lees.....
Kleinvee te koop of gezocht? Adverteer gratis op KLEINVEEMARKT
Website Croad Langshan: http://www.croadlangshan.be
Gebruikers-avatar
jpk
Beheerder

Berichtdoor Tom S op 12 Mei 2010, 20:28

Bwah, ik heb toch moeite om het te geloven. Het is niet omdat je al 3 jaar grotendeels hennen hebt met slechts één toom, dat dit effectief zo zal blijven. Het kan nog altijd toeval (in dit geval geluk) zijn. Er is ook in nog geen enkele studie (zelfs niet in de professionele pluimveehouderij) aangetoond dat er een verband bestaat.
Gebruikers-avatar
Tom S

Berichtdoor jack op 12 Mei 2010, 21:57

Tom S schreef:Bwah, ik heb toch moeite om het te geloven. Het is niet omdat je al 3 jaar grotendeels hennen hebt met slechts één toom, dat dit effectief zo zal blijven. Het kan nog altijd toeval (in dit geval geluk) zijn. Er is ook in nog geen enkele studie (zelfs niet in de professionele pluimveehouderij) aangetoond dat er een verband bestaat.

ben het wel met je eens
heb ook jaren de zelfde toom gehad ...maar ieder jaar verschilde het weer met de kuikens hoeveel haantjes en hennetjes ik dan had ...
jack

Berichtdoor zina op 13 Mei 2010, 12:03

tom, ik wil hier niet verder over in discussie gaan maar ik ben er zeker van dat ik gelijk heb.
dit weekend komt de laatste broedronde van mijn goudpatrijs brahma's uit. ik laat je weten wat de verhouding hennen hanen zal zijn.

jpk, als je wil moet je dit echt verder in de gaten blijven houden en vooral met die trio's verder kweken, gegarandeerd dat het meerendeel aantal hennen blijft terugkeren.
zina

Berichtdoor jpk op 13 Mei 2010, 15:00

zina schreef:jpk, als je wil moet je dit echt verder in de gaten blijven houden en vooral met die trio's verder kweken, gegarandeerd dat het meerendeel aantal hennen blijft terugkeren.

Dit weekend is mijn broed uitgekomen. Het is wel nog even te vroeg om te seksen, Maar ik hou het zeker in ' oog.
Kleinvee te koop of gezocht? Adverteer gratis op KLEINVEEMARKT
Website Croad Langshan: http://www.croadlangshan.be
Gebruikers-avatar
jpk
Beheerder

Berichtdoor Johan op 17 Mei 2010, 02:58

Dit kan niet eens. De hen bepaald het geslacht en het heeft dus niets met de toom te maken. Als het waar zou zijn dat bepaalde hennen voor meer hanen zorgen en andere voor meer hennen, zouden er eicellen moeten zijn die niet gebruikt worden. Dat lijkt mij heel sterk. Je kunt bij je waarnemingen ook niet uit gaan van een paar kuikens. Ga maar eens enkele honderden eieren uitbroeden en ga dan nog eens kijken of je theorie klopt.
Johan

Berichtdoor zina op 17 Mei 2010, 22:00

zal ik doen johan, zondag komen er 90 eieren uit en dan zal ik nog eens kijken hoeveel hennen en hoeveel hanen erbij zijn.
met die theoretische uitleg ben ik niks, ik zie wat er gebeurd en dat zegt voor mij genoeg
zina

Berichtdoor Ruben op 24 Mei 2010, 15:56

Is gewoon onzin, zowel theorie als in de praktijk...

Hier worden van sommige tomen 7 rondes geraapt. De eerste keer was het 85% hanen, dus volgens deze 'waarheid' zou je de volgende keer (volgende ronde/volgend jaar) terug hetzelfde moeten hebben. De keer daarna was het 75% hennen, de keer daarna 50-50...
Ruben

Berichtdoor Ruben op 24 Mei 2010, 15:56

Is gewoon onzin, zowel in theorie als in de praktijk...

Hier worden van sommige tomen 7 rondes geraapt. De eerste keer was het 85% hanen, dus volgens deze 'waarheid' zou je de volgende keer (volgende ronde/volgend jaar) terug hetzelfde moeten hebben. De keer daarna was het 75% hennen, de keer daarna 50-50...
Ruben

Berichtdoor jack op 24 Mei 2010, 21:51

ben het er ook niet mee eens
om dat ik een toom had die ik niet verandert had en ieder jaar was er een andere uitkomst kwa hen of haan ....
jack

Berichtdoor zina op 25 Mei 2010, 21:10

dit weekend zijn er van de 90 eieren (laatste broed trouwens) 78 kuikens uitgekomen waarvan 41 meerzomig patrijs.
deze heb ik allemaal gesext (bij patrijs zéér makkelijk aan het streepje achter het oog) en van de 41 heb ik 6 hanen.
dit zijn nog altijd 35 hennen. als jullie dit allemaal toeval vinden zal het zo wel zijn maar ik ben toch maar goed met al mijn hennen. dit is een droom van iedere fokker, niet? normaal heb je op een broed ongeveer 50% hennen en 50% hanen ofwel méér hanen dan hennen, bij mijn brahma's bedoel ik dan want andere rassen daar ben ik niet mee bezig en weet ik dus ook niet veel van.

ik zal volgend jaar zeker met deze toom verder gaan en zal dan zien wat er van gaat komen?
zina

Berichtdoor Cedric/Waasse-kriel op 25 Mei 2010, 21:12

Je hebt het geluk mee :) Goed voor jou.
Voor meer info en foto's over de Belgische/Waasse kriel:

http://www.waasse-kriel.webs.com
Gebruikers-avatar
Cedric/Waasse-kriel

VorigeVolgende

Terug naar Brahma