Foto's kuikens

• Advertentie

Re: Foto's kuikens

Berichtdoor Johan op 26 Mei 2010, 00:28

zina schreef: van de 41 heb ik 6 hanen.
dit zijn nog altijd 35 hennen. als jullie dit allemaal toeval vinden zal het zo wel zijn maar ik ben toch maar goed met al mijn hennen. dit is een droom van iedere fokker, niet?

6 hanen op 35 hennen is geen droom maar een nachtmerrie voor elke serieuze fokker. Een haan wordt heel vaak op meerdere hennen gezet en is dus verschrikkelijk belangrijk voor de fok. Als je maar 6 hanen hebt om op te selecteren is de spoeling wel erg dun, wat het gevolg kan hebben dat er met mindere (minder vitale?) hanen gefokt gaat worden. Geef mij maar 50%-50%. Als de bevruchting en uitkomst goed is, is dat bij mij ook het geval. Bij mindere bevruchting en/of uitkomst wil dat nog wel eens anders zijn.
Johan

Berichtdoor Ruben op 26 Mei 2010, 11:16

@ Zina: en de overige 37 kuikens? Klopt het daar?

Persoonlijk ben ik ook voor 50-50: meer hanen om uit te selecteren en genoeg vlees om het jaar door te komen ;)
Ruben

Berichtdoor zina op 26 Mei 2010, 19:21

bij de overige kuikens klopt het niet nee, alleen bij één toom mz patrijs brahma's en daarom hamer ik er zo op.
ik weet ook wel dat dit niet mogelijk is bij eender welk trio of toom. deze brahma's geven mij bijna alleen maar hennen en dat is het hele broedseizoen zo geweest en volgens mij gaat dat zo blijven duren ook de komende jaren.

en johan, een nachtmerrie is het zeker niet want ik kweek met verschillende tomen en mijn ander toom mz patrijs brahma's daar heb ik een uitkomst van ongeveer 50% hennen -50% hanen. dit doe je toch altijd om er voor te zorgen dat je onverwante kweek trio's kunt samenstellen.
problemen? nee dus.
zina

Berichtdoor Johan op 29 Mei 2010, 11:35

zina schreef:..dit doe je toch altijd om er voor te zorgen dat je onverwante kweek trio's kunt samenstellen.
problemen? nee dus.

Waarom niet verwante trio's?
Johan

Berichtdoor Tom S op 31 Mei 2010, 20:45

Ik ben begonnen met onverwante dieren van verschillende fokkers. Daaruit kwamen mindere, maar ook goede dieren (geluk gehad). Sinds ik begon heb ik steeds de beste dieren uitgeselecteerd en geen nieuwe dieren meer aangekocht. Dat is de enige manier om een eigen stam op te bouwen. Ik doe nu steeds vader op dochter of moeder op zoon, hier dus steeds verwante paringen.
Let wel iedereen doet het op zijn manier en ik heb er geen enkel probleem mee als iemand het anders aanpakt.

Om even ontopic te blijven, post ik een paar nieuwe foto's, want ze zijn ondertussen goed gegroeid. ;) Ik heb ook een paar jonge haantjes in de kleurslag wit-blauwcolumbia en wit-vuilwitcolumbia te koop voor de liefhebbers. :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Tom S

Berichtdoor jack op 31 Mei 2010, 21:13

ze zien er mooi uit ....
jack

Berichtdoor Cedric/Waasse-kriel op 01 Jun 2010, 14:09

Prachtig ! Hoeveel dieren heb je nog van je kuikens dit jaar? Ik veronderstel dat er al heel wat verkocht zijn?
Voor meer info en foto's over de Belgische/Waasse kriel:

http://www.waasse-kriel.webs.com
Gebruikers-avatar
Cedric/Waasse-kriel

Berichtdoor Tom S op 06 Jun 2010, 16:15

Er zijn er nog niet zo heel veel verkocht, vooral omdat het grootste deel haantjes zijn, dus dan kan je ze al moeilijker per koppel/trio verkopen. Op dit moment lopen er nog 19 jonge dieren: 8 hennen en 11 haantjes.
Gebruikers-avatar
Tom S

Berichtdoor brahmapeter op 10 Jul 2010, 16:36

Je moet kijken wat je doet maar hoe vroeger dat je de slechtere dieren verkoopt hoe beter het is voor jouw goede dieren :lol:
brahmapeter

Vorige

Terug naar Brahma