uitbroeden kuikens

• Advertentie

uitbroeden kuikens

Berichtdoor zina op 05 Nov 2009, 19:51

binnen enkele weken ga ik weer beginnen met de broedmachine eieren uit te broeden.

ik heb alleen brahma's en nu zou ik willen weten hoe ik mijn kuikens gezond groot krijg.
alle uitleg is welkom ivm voeding, medicatie, huisvesting, verzorging, ...
andere jaren heb ik ooit van de 50 kuikens maar 15 kuikens over door ziektes, van de ene dag op de andere dag 10 dode kuikens en de avond voordien is er gewoon niks aan te zien

graag wat uitleg van een kenner!
zina

Re: uitbroeden kuikens

Berichtdoor Johan op 06 Nov 2009, 00:49

Ik kan alleen wat tips geven, of het goed gaat hangt van veel factoren af.
Geef ze dagelijk vers water en geef een volledig voer. Goede sierkippen voeders in Nederland zijn bijvoorbeeld Garvo, Havens, Teurlings en Hedric. Welke in België verkrijgbaar zijn weet ik niet. Wanneer je wat soortvoer moet geven hangt van de voerfabrikant af. Als bijvoer kan je wat gebroken graan geven en later wat groenvoer, zoals gras.
Je kunt ze bij de eerste dag enten tegen Marek, maar naar mijn idee is de Brahma een ras die dat niet direct nodig heeft.
De fokkers die enten geven aan dat de dieren vitaler zijn. De fokkers die niet enten geven aan dat je zonder enten een sterkere stam fokt.

De grootste boosdoener, wat ziekten bij kuikens betreft, is coccidiose. Het is aan te raden om de verblijven van de kuikens regelmatig schoon te houden. Ook kan je de eerste dagen de kuikens op gaas houden, zodat ze niet in aanraking komen met hun mest.
Je kunt regelmatig de kuikens een kuurtje geven tegen coccidiose. Deze kuurtjes zijn vaak niet zo goedkoop. Wat ik zelf doe, is 1 keer per week zuiver chloor door het drinkwater doen (1 theelepel per liter water). Let er wel op dat je geen verdikte chloor gebruikt (bijv. Glorix).
Sinds ik dit doe heb ik zelden meer last van coccidiose gehad.

Als ze naar de tentoonstelling gaan moeten ze geënt worden tegen Pseudovogelpest (volgens mij is dit in België ook zo) Dit moet minimaal 2 weken en maximaal 6 maanden van te voren gebeuren. Behalve voor Pseudovogelpest kan je ze dan ook enten tegen bronchitus.
Johan

Berichtdoor Tom S op 06 Nov 2009, 15:50

Wat ik belangrijk vind, is dat de kuikens droog zitten. Vochtige verblijven zijn funest, dus zorg ervoor dat ze niet kunnen morsen met het drinkwater en leg voldoende strooisel. In België kun je de opfokvoeders van AVEVE of Versele heel goed gebruiken. Ik geef dit vrij lang, aangezien brahma's vrij traag groeien en toch wat meer eiwit nodig hebben dan gemiddeld. De eerste weken is warmte essentieel. Hou de kuikens in het oog en zie erop toe dat het warm genoeg is. De temperatuur geleidelijk laten dalen zodat de dieren kunnen afharden.
Ik doe de eerste week ook enkele druppels appelazijn in het drinkwater. Dit zorgt voor een tragere vermenigvuldiging van de aanwezige bacteriëen in het water.
Gebruikers-avatar
Tom S

Berichtdoor brahmapeter op 27 Jan 2010, 08:07

Het is niet altijd de voeding de oorzaak van veel sterfte zijn maar ook door inteeld kan je veel sterfte krijgen!!!!
brahmapeter

Berichtdoor Johan op 27 Jan 2010, 22:34

brahmapeter schreef:Het is niet altijd de voeding de oorzaak van veel sterfte zijn maar ook door inteeld kan je veel sterfte krijgen!!!!

Als door inteelt veel kuikens dood zouden gaan, dan zou ik daar zeker last van moeten hebben, maar heb zelden last van dode kuikens. Inteelt krijgt ten onrechte de schuld van vele ellende.
Inteelt is noodzakelijk om een goede stam op te zetten. Waar je altijd om moet denken, ook bij kruisingen, dat je alleen fokt met vitale dieren. Dus zeker niet fokken met kuikens die uitgepeld zijn(moet je zo wie zo niet doen vind ik) of die tijdens de opfok minder goed opgroeien of ziekelijk zijn. Als je dat doet zal je van inteelt geen last hebben.
Johan

Berichtdoor jack op 29 Jan 2010, 09:17

ik ontsmet na iedere gebruik van de opfok hokken of de bm met Dettol .....
ik fok ook de grote Brahma

als opfokvoer voor de kuikens gebruik ik gewoon nummer 59 ververs vaak het drinkwater der kuikens .( dit word nogal wat lauw onder de warmtestralers ........verder doe ik al buiten het kweekseizoen mijn ouderdieren in orde maken voor het komend kweekseizoen ...en niet ieder broedei is een goed broedei daar let ik ook best goed op
jack

Terug naar Brahma