Kraagfazanten

Moderator: Jan Willem

• Advertentie

Kraagfazanten

Berichtdoor Jan Willem op 14 Mei 2010, 19:07

Afbeelding
Kraagfazanten.

Er zijn 2 soorten kraagfazanten De Goudfazant en de Lady Amherts fazant.
Afbeelding

Kraagfazanten staan bekend om hun rustige karakter in de voliere en kunnen goed met veel andere vogelsoorten samen gehouden worden.
Ze hebben graag een ruime voliere met wat hoge en lage beplanting en een goed gedraineerde bodem. Een nachthok zullen ze in de winter wel gebruiken om zich tegen de ergste kou te beschermen maar bij verwarmen is niet nodig.
De hanen komen in hun tweede levensjaar volledig op kleur maar zijn vaak na een jaar al geslachtsrijp.
In de paartijd worden de hanen heel driftig en lopen de hele dag te pronken tegen de hennen. Zelf heb ik meerdere hennen bij een haan. Zo kan de haan zijn aandacht wat verdelen en krijgen de hennen meer rust.
Voeren doe ik ze met een goede sierhoender korrel. Geef regelmatig groenvoer, fruit en af en toe een meelworm. Voor te snoepen wat tortelduiven voer en af en toe wat gehakt of honden/katten voer uit blik. Verder geef ik regelmatig grit. Als groenvoer is boerenkool heel gezond wat ze ook graag eten.

In het verleden is er veel gekruist met Goud en Lady Amhertsfazanten.
De jongen hieruit zijn gewoon vruchtbaar met als gevolg dat er nu meer niet zuivere als zuivere aangeboden worden.

Gelukkig is er door de Aviornis Werkgroep Kraagfazanten een project opgestart met als doel weer een ruime zuivere populatie te kweken.
Bij de Goudfazanten is dit het 5000 project. Er is een groep zo zuiver mogelijke fazanten uitgezocht en deze zijn onder de aangesloten leden verspreid om hier weer zuivere fazanten uit te kweken.

Er is hoop dat er binnen korte tijd een partij eieren uit China ter beschikking komen van echte wilde Lady Amherts fazanten.

De Goud fazant Chrysolophus pictus
Afbeelding

De goud fazant komt oorspronkelijk uit West China en wordt daar al duizenden jaren als siervogel gehouden. Er zijn buiten de wildkleur ook hele mooie gele ontstaan en een donker type goudfazant.

foto beneden een mooi exemplaar van de gele goudfazant
Afbeelding

Goudfazanten leven op rotsachtig berghellingen met veel bosjes, bamboe struiken en open plekken tot een hoogte van maximaal 2000 mtr. Op de open plekken baltsen de hanen voor de hennen. De hennen kiezen de mooiste en sterkste hanen uit voor te paren
Na de paring trekken de hennen zich terug en zoeken een goede plek om te broeden. De hanen kijken niet meer naar de jongen of het nest om. Dit zien we in de voliere ook. De hennen zoeken een goede schuilplaats en broeden de nesten alleen uit. Het is goed om meerdere hennen te hebben zodat de haan zijn aandacht kan verdelen over meerdere hennen. Bij een of twee hennen zullen de hennen vaak niet genoeg rust krijgen en zullen de legsels vaak verstoort raken.

Zorg dus voor een ruime voliere met veel schuilmogelijkheden en een baltsplek voor de haan Let er ook op dat de ondergrond niet te nat is en het liefst wat zanderig zodat de staarten niet te vuil worden en dan langer mooi blijven

De Lady Amhertsfazant Chrysolophus amhertstiae

Deze prachtige fazant komt oorspronkelijk uit zuid west China en Birma en leven zuidelijker dan de goudfazant. Ze leven wel weer op grotere hoogte en zijn gewend aan een ruig klimaat wat dan weer goed uitkomt in de voliere. Ze hoeven geen verwarmd nachthok en kunnen onze winters zonder problemen goed aan. Hun voedsel bestaat uit kruiden en scheuten van jonge bamboe. Verder insecten, slakjes en wormen en natuurlijk ook granen en fruit. De lady haan pronk net als de goudfazant en het is beter om meerdere hennen bij een haan te houden. Als de eieren steeds geraapt worden dan leggen ze wel 30 tot 40 eieren per jaar. Ik raap de eerste eieren altijd en broed deze in de broedmachine uit. Ze beginnen begin april al goed te leggen. In mei laat ik de eieren dan liggen en de hennen gaan dan vlug tot broeden over. Ze broeden de jongen heel goed uit. Ze zorgen ook goed voor de jongen maar deze zijn gevoelig voor het weer. Bij een paar dagen slecht weer zijn er dan niet veel meer over. Het is wel een leuk en mooi gezicht en natuurbroed heeft toch ondanks de vaak grote verliezen aan de jongen mijn voorkeur.
Afbeelding

Voor wie ook eens kraagfazanten wil gaan aanschaffen raad ik aan om bij de koop heel kritisch te zijn. Koop bij voorkeur bij fokkers die fazanten uit de 5000 serie hebben en bekijk de ouder dieren heel goed.

onder een mooie Lady haan
Afbeelding

Onder wel mooi maar fout duidelijk goudfazant in de staart
Afbeelding

Bij twijfel niet kopen.
Kijk ook eens op http://parkvogeltuin.come2me.nl/ voor nog meer vogels of voor je natuurlijke gezondheid op http://natuurgeneeskundeasanti.come2me.nl/
Gebruikers-avatar
Jan Willem

Re: Kraagfazanten

Berichtdoor Henk69 op 15 Mei 2010, 10:13

Sorry, maar aviornis ziet af en toe spoken.
Ze vermoeden zelfs dat in zwarte laysan, kwaker bloed zit.
Ook doen ze alsof de dieren weer terug de natuur in moeten op den duur.
Onzin natuurlijk.

Het schijnt dat je deze fazanten ook los kunt laten lopen.

Ik wilde ooit eens via aviornis wat javapauwkruisingen aanschaffen.
Mijn gedachte was om eerst met deze wat te oefenen alvorens ik de echte kostbaarheden zou aanschaffen.
Gevolg is dat hun website op slot ging!
Laten we hopen dat hun instelling vruchten gaat afwerpen... ;)
Gebruikers-avatar
Henk69

Berichtdoor Jan Willem op 16 Mei 2010, 00:54

Ik begrijp niet goed wat je bedoeld Henk

Dit is de doelstelling van Aviornis.

Doelstelling van Aviornis

Aviornis International stelt zich ten doel haar daadwerkelijke steun en medewerking te verlenen aan de ontwikkeling en uitvoering van wetenschappelijk verantwoorde programma's ter instandhouding van niet gedomesticeerde vogelorden (vogelfamilies )
Ze geven veel informatie naar hun leden en steunen waar ze kunnen.

Voor gedomesticeerde soorten of kruisingen moet je weer bij een andere vereniging zijn waar we ook in veel opzichten mee samenwerken en goede verstandhoudingen hebben.
Wil je graag Java pauwen met andere pauwen kruisen dan wens ik je daar veel plezier mee

Iedereen kan lid worden van Aviornis en dat er ook leden tussen zitten die domme uitspraken doen! Helaas het zei zo, daar kun je Aviornis als vereniging niet op aanspreken.

Hun website is niet op slot alleen het forum. Dat was een treurige maar helaas noodzakelijke maatregel waar Aviornis helemaal niet blij mee is. Ik ga me daar verder niet over uitlaten maar dit heeft niks te maken met vragen over Java pauwen.

Ik heb al vaak geprobeerd om fazanten los te laten lopen tussen de kippen.
Dat ging soms een poosje goed maar is nooit een succes geworden, maar dat zijn mijn persoonlijke ervaringen. Ik hou ze alleen nog in goed afgesloten volières.
Kijk ook eens op http://parkvogeltuin.come2me.nl/ voor nog meer vogels of voor je natuurlijke gezondheid op http://natuurgeneeskundeasanti.come2me.nl/
Gebruikers-avatar
Jan Willem

Berichtdoor Jan Willem op 16 Mei 2010, 10:23

Maar weer terug on topic

Vanocbtend zijn er weer zo te zien gezonde Lady Amherts fazanten bij me uit gekomen.
Gebruikers-avatar
Jan Willem

Berichtdoor Henk69 op 16 Mei 2010, 10:41

Precies.
Al deze hobbyisten moesten eigenlijk hun krachten bundelen en niet elkaar naar andere clubs dirigeren... ;)

Ik kon me ook al niet voorstellen dat loslopen goed zou gaan.
Alles wat kleiner is dan een brahma is voor de havik.
Gebruikers-avatar
Henk69

Berichtdoor brendavanopstal op 16 Mei 2010, 11:11

:) ook hier weer mooie kuikens,bij Jan Willem 8-)
mijn biggen zijn ook weer besteld,Piëtrain varkens zijn ook dun gezaaid,en in Nederland al helemaal niet te vinden(raszuiver).De gerookte hammen van de laatste waren subliem! ;) iets meer beuk erbij ;) ...6 dagen pekelen en 6 WEKEN(24 op 24 uur)roken....en daarna hangen en drogen....LLLLLLLLLLLLLLLLEKKER :P
Chaomse kiep zilver, Braekel zilver, Waasse kriel, Mechelse herders stamboom politiehonden, Belgische Pietrain varkens (de lekkerste!), inheemse tuin......DUCATI! http://www.hondentrainingkruisland.nl
brendavanopstal

Berichtdoor Jan Willem op 17 Mei 2010, 10:43

brendavanopstal schreef::) ook hier weer mooie kuikens,bij Jan Willem 8-)
mijn biggen zijn ook weer besteld,Piëtrain varkens zijn ook dun gezaaid,en in Nederland al helemaal niet te vinden(raszuiver).De gerookte hammen van de laatste waren subliem! ;) iets meer beuk erbij ;) ...6 dagen pekelen en 6 WEKEN(24 op 24 uur)roken....en daarna hangen en drogen....LLLLLLLLLLLLLLLLEKKER :P

Gelukkig en mooi dat er weer mooie kuilens bij je liggen

Over die speciale zwijnen willen we ook graag wat meer weten

Leuk om een stukje met fotó's neer te zetten bij hoefdieren.

Zeker als het om redelijk onbekende soorten gaat
Gebruikers-avatar
Jan Willem

Berichtdoor brendavanopstal op 17 Mei 2010, 12:57

.................... :oops: die foto`s blijft een teer punt :oops: ik zal mijn schoonzoon nog een keer onder zijn kont schoppen :lol:
ja,nee,komt goed! ;)
Chaomse kiep zilver, Braekel zilver, Waasse kriel, Mechelse herders stamboom politiehonden, Belgische Pietrain varkens (de lekkerste!), inheemse tuin......DUCATI! http://www.hondentrainingkruisland.nl
brendavanopstal

Berichtdoor bambam op 15 Sep 2012, 07:40

hallo
gaan goudfazante bij eenden want bij de eenden looppt hier een riviertje (van 60cm diep)door het perk
alvast bedankt
bambam

Terug naar Fazanten