Parelhoenders

Moderator: Jan Willem

• Advertentie

Parelhoenders

Berichtdoor Jan Willem op 13 Mei 2010, 23:51

Parelhoenders zijn hoenderachtige vogels waarvan 6 soorten met vele ondersoorten bekend zijn.
Ze komen oorspronkelijk allemaal uit Afrika

Afbeelding

De meest bekende is de helm parelhoen. Van de helm parelhoen stammen de parelhoenders af die we kennen van de poelier en deze worden ook het meeste van de parelhoender soorten voor het plezier gehouden.

Het tamme gedomesticeerde huisparelhoen is er inmiddels in verschillende kleur variaties en door selectie en aanpassing zijn ze redelijk winterhard geworden. Tegen echt strenge vorst moeten ze wel enige bescherming kunnen vinden. Het zijn echte standvogels en indien men over een groter terrein beschikt met grasveldjes en voldoende schuilgelegenheid door lage struiken en wat hogere bomen waar ze graag in slapen zullen ze beslist ook tot broeden overgaan. We kunnen parelhoenders ook goed met wat kippen samen houden maar moeten er altijd rekening mee houden dat ze de kippen iets aan kunnen doen. In kleinere ruimtes gaan ze meestal niet tot broeden over. Wel leggen ze veel eieren die ook goed met een broedmachine of onder een kloek uitgebroed kunnen worden. Het beste kun je hier een kalkoen hen voor gebruiken. Zij zullen de eieren prima uitbroeden en zorgen veel langer dan een kip voor de kuikens. De kalkoen hen zal de jonge parelhoenders goed beschermen en verzorgen tot het volgende voorjaar.

Parelhoenders zijn zeer gevarieerde eters. In gevangenschap kunnen ze goed gevoerd worden met sierfazanten korrel, wat granen en ze hebben graag veel insecten. Meelwormen eten ze ook graag. Als ze los lopen zullen ze veel op insecten jacht zijn. Ze eten ook kleine gewervelde dieren zoals muizen en reptielen.

Zelf heb ik ze altijd met wat gehakt en honden of kattenvoer uit blik bijgevoerd. Dit eten ze heel graag. Een klein beetje vlees is voldoende en de rest mogen ze zelf in de wei zoeken.

Parelhoenders zijn zeer waakzaam en zullen bij onraad veel geluid maken. Dit is een nadeel van parelhoenders en in veel gemeentes mogen ze niet meer in woonwijken gehouden worden.

Helm parelhoen Numida meleagris galeata

Van de Helm parelhoen komen meerdere ondersoorten voor die allemaal in Afrika leven In Marokko leeft een ondersoort maar ook op Madagaskar. De meeste leven van de zuidkust van Afrika tot aan de zuidrand van de Sahara.
De soort die als stamvader van het gedomesticeerde parelhoen gezien wordt leeft in de gebieden rondom het Tsjaad-meer en rond Senegal

Kenmerken van de Helm parelhoen zijn een onbevederde kop en hals. Op de kop zit een helm en onder de snavel zitten stevige lellen. Het parelhoen is overwegend grijs met een blauwachtige schijn en overal zitten witte puntjes als parels op zijn veren.

Deze parelhoenders leven op de steppe en savannes waar ze bijna niet opvallen. Ze zoeken plaatsen waar veel kleine groepen struiken staan om zich te verschuilen bij gevaar en hogere bomen om in te slapen. Hun voedsel bestaat voornamelijk uit veel groenvoer, knoppen en jonge verse zaden,bessen en vruchten. Verder heel veel insecten voornamelijk sprinkhanen en kleine gewervelde dieren. Ook slangen zijn niet veilig voor ze en een hagedis vinden zo ook heerlijk.
Ze leven in groepen van wel 100 stuks samen. Tijdens de broedtijd zondert een paartje zich tijdelijk af tot de eieren gelegd zijn. Het nestje is niet meer als een kuiltje op de grondt in open terrein onder een paar struiken. Het hennetje zal zo’n 10 tot eieren leggen en broed deze in 24 dagen uit. Het haantje sluit zich als de hen gaat broeden weer bij de groep aan. Als de eieren uitgekomen zijn zal het vrouwtje ook met haar kuikens in de groep terug keren.

Zwart Parelhoen Agelastes Niger

Deze soort is zwart met een onbevederde kop en nek die rood van kleur is. Over de kop loopt een klein kuifje

In tegenstelling tot de helm parelhoen leven de parelhoenders paarsgewijs en wel in dicht beboste tropische bossen van Kongo. Ze voeden zich hoofdzakelijk met klein dierlijk voer en wat bessen of andere vruchten.

Deze soort wordt maar zelden in gevangenschap gehouden Het is wel al gelukt om met deze soort te kweken. Ze moeten in een goed verwarmde ruimte gehouden worden en zijn gevoelig voor ons natte te koude klimaat.

Ze worden gevoerd met een goede fazantenkorrel, groenvoer, insecten en gehakt vlees.

Kalkoen parelhoen Agelastes meleagrides Boneparte

Dit is ook net als het zwarte parelhoen een bos bewoner en komt voor in de oerwouden en dichte bossen van Liberia
Deze parelhoenders zijn zwart met wat witte streepjes. De hals en kop zijn ook onbevederd. Ze leven in groepen van 10 tot 20 stuks.
In privé collecties en dierentuinen worden ze maar zelden gezien maar er wordt wel met succes mee gekweekt.
Ook deze parelhoenders worden met fazantenkorrel groen en dierlijk voedsel gevoerd.

Kuif en Kroonparelhoen Guttera enduardi // Pucherani
Afbeelding

Deze uit West Afrika komende vogels zijn overwegend donker van kleur met een blauwachtige gloed en witte stippen. De nek en kop zijn onbevederd en rood. Dit parelhoen waar meerdere ondersoorten van zijn hebben op hun nek onder de kop een kraag een kuif.

Ze leven in vochtige tropische bossen en broeden hun eieren in 23 dagen uit.

Het kuifparelhoen wordt redelijk vaak in privé collecties en dierentuinen gehouden.
Ze worden ook met fazanten korrel gevoerd met veel groenvoer wat insecten en ander vlees.

Het moeten wel goed verwarmde verblijven zijn want ze kunnen niet tegen de kou.

Gier Parelhoen Acryllium vulturinum

Deze prachtig parelhoenders afkomstig uit tropisch Oost Afrika bewonen door de droge steppen in groepen 50 of meer vogels.
Het zijn slanke prachtige grote parelhoenders de een prachtige blauwe kleur hebben met mooie lange borstveren. Persoonlijk vind ik dit de mooiste parelhoenders om te zien of te houden.

Ze worden door veel liefhebbers gehouden en er wordt ook goed mee gekweekt.

Deze vogels hebben een ruime ren of hele grote volière nodig met een droge ondergrond. Verder een ruim goed verwarmd nachthok waar ze tijdens de winter in gehouden moeten worden. Ze maken veel minder geluid als andere parelhoenders.

Om tot goede broed resultaten te komen moeten we zorgen voor een zonnige ren met het liefst hoog gras met wat lage struiken. De hennen zullen dan overgaan tot het maken van nesten waar ze meer als 10 eieren in leggen.

Ondanks dat er goed mee gekweekt kan worden blijven het toch kostbare vogels waar veel geld voor gegeven wordt
Kijk ook eens op http://parkvogeltuin.come2me.nl/ voor nog meer vogels of voor je natuurlijke gezondheid op http://natuurgeneeskundeasanti.come2me.nl/
Gebruikers-avatar
Jan Willem

Re: Parelhoenders

Berichtdoor Jan Willem op 04 Aug 2010, 18:42

Hier nog eens een foto van een fraai exemplaar van de gewone helmparelhoen
Afbeelding
Kijk ook eens op http://parkvogeltuin.come2me.nl/ voor nog meer vogels of voor je natuurlijke gezondheid op http://natuurgeneeskundeasanti.come2me.nl/
Gebruikers-avatar
Jan Willem

Berichtdoor milan op 09 Aug 2010, 21:08

Mooie dieren, ik vind ze lijken op een kalkoenkriel... :D
milan

Berichtdoor Jan Willem op 22 Aug 2010, 18:40

Ze maken geen lawaai en zijn bijzonder mooi om te zien.

Twee goede redenen om ze mee naar huis te nemen toen ik een koppel kroeskop parelhoenders kon kopen.

Eindelijk weer parelhoenders zonder de hele buurt tot overlast te zijn.

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Jan Willem

Berichtdoor t'pluimpje op 27 Aug 2010, 11:43

Haha die laatste is een grappig ding, ik vind de gewone toch iets mooier :oops:
t'pluimpje

Berichtdoor Jan Willem op 07 Okt 2010, 19:25

t'pluimpje schreef:Haha die laatste is een grappig ding, ik vind de gewone toch iets mooier :oops:

Ik vind de gewone helmparelhoen ook een prachtige vogel

Wie ik van deze 2 soorten het mooiste vind weet ik zelf niet.

Het voordeel van de kroeskop is dat hij geen lawaai maakt.
Zo kan ik toch parelhoenders houden zonder dat mijn vrouw en buren mopperen.
Gebruikers-avatar
Jan Willem

Berichtdoor milan op 12 Okt 2010, 18:19

Ik vind de Kroeskop parelhoen veeel mooier. :D
milan

Terug naar Parelhoenders