Veren pikken

Moderator: Jan Willem

• Advertentie

Veren pikken

Berichtdoor Jan Willem op 02 Sep 2009, 11:51

Veren pikken

Vaak wordt de vraag gesteld mijn kippen / fazanten of andere vogels plukken elkaar kaal.

Dit is geen normaal gedrag en kan verschillende oorzaken hebben.

Op de eerste plaats te veel vogels in een te kleine ruimte. Dit is dan op te lossen door of de ruimte te vergroten of minder vogels houden in deze ruimte.

Als een vogel gewond raakt en bloed kan die het best apart gezet worden . De anderen gaan nadat ze bloed geroken of geproefd hebben hun medebewoner helemaal plukken ( soms tot de dood toe )

Vaak zie je dat de veren opgegeten worden.
Dit wijst op tekorten. De meeste vogels hebben kiezel en andere mineralen nodig om hun voedsel te malen in hun maag. Vinden ze die niet dan gaan ze over op eventueel veren eten ter vervanging van de kiezel of grit.

Verveling en stress. Dit komt ook regelmatig voor Stress is te voorkomen door er voor te zorgen dat de vogels goed gehuisvest zitten in een verblijf waar ze zich prettig voelen.

Verveling komt heel vaak voor zeker bij kippen. Kippen die in een ren zitten waar weinig te beleven valt vervelen zich snel. Kippen zijn van nature gewend om hun voer bij elkaar te scharrelen en uit verveling gaan ze dan soms veren pikken bij hun mede bewoners.

Het is dus te voorkomen door

Te zorgen dat de kippen of andere vogels genoeg ruimte hebben.
Er voldoende afleiding is ( hang eens iets lekkers hoger op zodat ze moeite moeten doen om er aan te komen )
Zorgen dat ze altijd voldoende grit, maagkiezel en andere mineralen ter beschikking hebben.
Geef ook voldoende groenvoer en voer niet alleen maar korrels of legmeel.
Een kip/fazant of ook andere vogels hebben variatie nodig.
Mijn kippen en ook de fazanten krijgen af en toe een beetje katten of honden vlees uit blik. Ze eten hier heel graag van en ik voer het als aanvulling om tekorten te voorkomen. In de volière is nu eenmaal geen mesthoop of andere scharrelplek waar ze voldoende insecten en wormen kunnen vinden

Door deze voorzorgsmaatregelen heb ik maar zelden geplukte vogels.
Kijk ook eens op http://parkvogeltuin.come2me.nl/ voor nog meer vogels of voor je natuurlijke gezondheid op http://natuurgeneeskundeasanti.come2me.nl/
Gebruikers-avatar
Jan Willem

Re: Veren pikken

Berichtdoor brendavanopstal op 24 Nov 2009, 22:53

Klopt dat honden en kattenvoer bepaalde behoeften opvult,dierlijk eiwit voornamelijk.Gedenk wel dat deze voeders bepaalde stoffen bevatten die NIET voor menslijke consumptie zijn.Onze behaarde vriendjes worden niet,hier,gegeten en kan bij gevolg geen kwaad!Een kip daartegen wordt wel eens smakelijk opgegeten,is mij verteld...!?! :lol:
Dat betekend dat deze, schadelijke, stoffen dan wel door mensen wordt gegeten, via het vlees van de kip(of fazant,ook lekker zeggen ze...ahum)en zodoende in ons systeem terecht komen.
Denk hier aan!
Beter kun je naar de slager gaan voor wat afsnijsel van vers vlees en dit goed koken.Dit in kleine stukjes snijden en laat ze maar smullen.Ik heb de ervaring dat ze varkens vlees VEEL lekerder vinden dan rund.
Gegroet,Rob.
Chaomse kiep zilver, Braekel zilver, Waasse kriel, Mechelse herders stamboom politiehonden, Belgische Pietrain varkens (de lekkerste!), inheemse tuin......DUCATI! http://www.hondentrainingkruisland.nl
brendavanopstal

Berichtdoor Henk69 op 26 Nov 2009, 13:55

Tip.

Ik had elk jaar last van verenpikkende kuikens en dit jaar ben ik erachter wat de hoofdoorzaak was.
Op een gegeven moment (na 1-2 weken) deed ik de kuikens op gaas omdat ze er zo'n zootje van maken.
Ze kunnen dan echter niet "scharrelen" en leren zich te vervelen.
Nu doe ik ze op kranten en ondanks de teringzooi zal ik ze niet meer op gaas gaan opfokken.

Dus kuikens NIET op gaas.
Gebruikers-avatar
Henk69

Berichtdoor brendavanopstal op 27 Nov 2009, 17:00

Hoi,ja gaas is nix voor `n kuikentje,ik gebruik een soort groen vilt.Ze gebruiken het ook als ondertapijt geloof ik en is lekker ruw.Kunnen ze toch scharrelen en na gebruik WEGDONDEREN =4 euro per 5 meter en 1 mtr breed bij Leen Bakker,maar dit zullen ze ergens anders ook wel hebben.
succes,Rob.
Chaomse kiep zilver, Braekel zilver, Waasse kriel, Mechelse herders stamboom politiehonden, Belgische Pietrain varkens (de lekkerste!), inheemse tuin......DUCATI! http://www.hondentrainingkruisland.nl
brendavanopstal

Berichtdoor brendavanopstal op 28 Nov 2009, 12:36

denk er net aan Henk 69,als je de kuikens een goed dag-nacht ritme geeft(dag niet te lang),is de kans op neurotisch gedrag een heel stuk minder.Denk hierbij aan elstein lampen die geen licht produceren.
Rob.
brendavanopstal

Berichtdoor gregory op 06 Jan 2014, 14:45

Dit artikel gelezen :-)

En ik heb er veel aan.

Bij deze mijn 1ste schrijven in jullie forum :mrgreen:
gregory

Berichtdoor gregory op 07 Jan 2014, 02:24

Vandaag de mechelse koekoek haan eens laten rondlopen in de tuin met zijn vrouwtje.

Die twee heb ik ook samen gekocht en blijven altijd bij elkaar.

Ook toen ze gepikt werden toen ze nog maar pas in de ren met de andere zaten.

Nu dat ik ze een lange tijd heb afgezonderd en de poten oke bleken te zijn, blijkt dit toch niet het geval.

Na hun wandeling bemerk ik dat de haan zijn rechterpoot bloed.

Nochtans zijn de andere twee hennen die altijd naar zijn poten pikken ergens anders in mijn tuin ondergebracht.

Iemand een idee wat te doen ?

mvg
gregory

Berichtdoor Cedric/Waasse-kriel op 19 Jan 2014, 22:08

Kalkpoten misschien?
Voor meer info en foto's over de Belgische/Waasse kriel:

http://www.waasse-kriel.webs.com
Gebruikers-avatar
Cedric/Waasse-kriel

Terug naar Ziektes, symptonen en remedie