een nieuwe met wat vraagjes

Moderator: Jan Willem

• Advertentie

een nieuwe met wat vraagjes

Berichtdoor leen op 16 Aug 2014, 14:20

Hey,
Ik ben Leen uit belgie, woon in een huisje aan de rand van antwerpen met mijn twee jongeren en we willen graag twee kipjes aanschaffen. Een blijvende kinderdroom van mij maar wil niet ondoordacht te werk gaan.
Qua uiterlijk valt mijn oog op de zijdenhoentjes, omdat deze klein zijn en er super grappig uitzien.
Het voornaamste is dat ik een stadstuintje heb (15m op 7m) met de buren vlakbij, en ze gewoon voor de gezelligheid wil, met het bijkomende voordeel om wat etensafval te kunnen verwerken, een eitje af en toe is ook meegenomen, twee jongvolwassenen in huis heb die elk de verzorging graag op zich willen nemen en omringt ben met buurkindjes die dit ook erg fijn zouden vinden.
Mijn vraag is hoe veel lawaai deze diertjes tijdens de dag maken. Ik heb gelezen dat als je ze s nachts in het hok opsluit ze pas beginnen te tokken als ze s morgens worden vrijgelaten, klopt dat? Want wil niet dat iedereen rondom een nieuw ontwaak uur krijgt door ons.
Ook vroeg ik me af hoe het met de geurhinder zit, kan ik dit beperken? Tijd hebben we om ons er dagelijks met bezig te houden, maar is het wel mogelijk om het proper te onderhouden, en hoe doe je dat?
De bedoeling is dat ze in een rennetje lopen (2m op 2m) en alleen vrij in de tuin/terras mogen als we er bij zijn.
Ook moet ik vermelden dat we een jachthondje in ons bezit hebben, een vrolijke 10jarige jack russel, en ik vraag me af of we deze kunnen te vriend maken. Hij kwam vroeger met ons huiskonijn redelijk overeen. Hoe moeten we dit aanpakken?
Ik wil ook proberen de kippetjes zo tam mogelijk te maken en vraag me af of we ze dan al van heel klein moeten nemen, maar dan hebben we waarschijnlijk het risico van haantjes te hebben. En hoe doen we dat, of zijn deze van nature tam.
Wanneer starten we er ook best aan, want we zijn al helf augustus, of maar dit niet uit?
Alle tips dat we kunnen krijgen zijn welkom, want als niet kenner wil ik voorbereid zijn hoe we de beestjes een goede thuis kunnen aanbieden.
leen

Re: een nieuwe met wat vraagjes

Berichtdoor jpk op 16 Aug 2014, 17:48

Hallo Leen,

Qua geluidshinder zal je van zijdehoentjes niet veel last hebben, vooropgesteld dat er geen haantje bij is. Een groter probleem lijkt mij het hondje. Daar moet je wel een beetje geluk bij hebben. Sommige honden jagen op kippen, anderen niet, en bedoel ik niet speciale hondenrassen. Je kan het met elke hond voorhebben. Kwestie dus om het in het begin goed in het oog te houden. Om geurhinder te vermijden is het boodschap om het nachthok regelmatig te reinigen.
Periode om aan te schaffen is van minder belang, alhoewel de winter minder geschikt is.
Succes.
Kleinvee te koop of gezocht? Adverteer gratis op KLEINVEEMARKT
Website Croad Langshan: http://www.croadlangshan.be
Gebruikers-avatar
jpk
Beheerder

Berichtdoor leen op 17 Aug 2014, 12:30

Bedankt voor uw reactie.
Ons Jackske gaat bij mijn vrienden in hun kippenren zonder problemen, maar dat is natuurlijk niet op zijn thuisbasis. Ik had gedacht om hem eerst te laten wennen aan het kippenhok en dan de kipjes van kleinsaf bij hem te zetten, zal een gok zijn, maar hoop dat hij ze niets doet omdat ze dan nog zo klein zijn.
Waarschijnlijk ook best om tegen de lente hier aan te beginnen dan heb ik nu nog veel tijd om een hok en ren te maken.
De ren en nachthok wou ik wekelijks onderhouden, weet alleen nog niet hoe ik dat best doe. Zou ik kranten ofzo in het hok kunnen leggen, of iets van plastiek op de vloer zodat het makkelijker afwast?
leen

Berichtdoor jpk op 17 Aug 2014, 15:08

Ik strooi vlas in de ren, te verkrijgen in de betere tuincentra ( Aveve in mijn geval )
Kleinvee te koop of gezocht? Adverteer gratis op KLEINVEEMARKT
Website Croad Langshan: http://www.croadlangshan.be
Gebruikers-avatar
jpk
Beheerder

Berichtdoor Anthe op 24 Aug 2014, 17:04

Hier wordt al jaren aubiose gebruikt. Is afkomstig van hennep. Ook te vinden in de Aveve.
Gebruikers-avatar
Anthe

Berichtdoor Jan Willem op 28 Sep 2014, 20:49

Vlas, aubiose, stro, kranten het kan allemaal nuttig zijn. 2 kippen geven echt geen stankoverlast als het hok regelmatig schoon gemaakt wordt. De hond kun je leren om de kipjes met rust te laten.

Zijde kipjes zijn idiaal ze worden gemakkelijk tam en kunnen niet vliegen en leggen toch ook met regelmaat een lekker eitje.

Alvast veel plezier met uw kipjes
Kijk ook eens op http://parkvogeltuin.come2me.nl/ voor nog meer vogels of voor je natuurlijke gezondheid op http://natuurgeneeskundeasanti.come2me.nl/
Gebruikers-avatar
Jan Willem

Terug naar Even voorstellen