Bezoek door roofdier, maar welke?

Moderator: Jan Willem

• Advertentie

Bezoek door roofdier, maar welke?

Berichtdoor Quidammetje op 16 Nov 2014, 17:44

Hallo,

Allereerst, ik ben nieuw hier. Hopelijk staat het topic in deze categorie goed :?
Mijn ouders houden achter in de tuin een paar kippen en eenden, ik heb er weinig mee van doen, maar ik post het bericht hier namens hen.

Het voorval:
Bij valavond worden de kippen en eendjes in hun nachthok opgesloten (op deze tijd van het jaar: tussen 17h en 17h30). Eergisteren bleek er een kipje te missen, dus zijn we beginnen zoeken, soms zoeken de kipjes een ander slaapplekje op als ze te ver door de regen moeten om naar het nachthok te gaan (dan verplaatsen wij ze wel :roll: ). Onze vermiste zat echter niet te schuilen voor de harde regen, maar lag op een paar meter van het hok (een eind van de draad) op haar zij, half gepluimd.
We hebben eerder al eens mama vos op bezoek gehad die aan de overkant van de straat een hol heeft, maar daar hebben we onze ren tegen verstevigd (zie lager). Aangezien het maar 1 slachtoffer betreft en dat ze op 'r pluimen na nog 'heel' is (geen missende kop, vleugels of poten), lijkt het ons ook weinig waarschijnlijk dat onze naburige vossenfamilie er voor iets tussen zit.

Ik heb in de kletsende regen gauw een fotootje getrokken om het later te gebruiken om het roofdier te ontmaskeren, maar die foto bleek achteraf niet heel duidelijk. :(
Hoe dan ook: er was geen bloed te bekennen, er waren geen bijtsporen o.i.d., maar zoals wel nog net op de foto te zien is, mist het kipje heel wat pluimen. Het mysterie: we hebben nauwelijks pluimen in de ren gevonden (of toch niet meer dan wat op normale dagen in een ren met 4 kippen en 3 eenden te vinden is).

De ren en omgeving:
De kippen zitten in een omheind stukje bos, 500 meter verderop beginnen weides, velden en ander open terrein. De omheining is vossenproof gemaakt sinds de laatste passage van een vos: een omheining van ruim 2m hoog, bovenkant naar buiten geplooid, de draad zit diep in de grond en langs de binnen- en buitenkant liggen tegels voor het geval ene vos toch eens zou willen proberen graven.
De enige in- en uitgang buiten de deur, is de bovenkant van de ren, welke nogal groot is om met een net af te sluiten (om nog maar te zwijgen van de bomen die in de ren staan).

Van vossen weten we zeker dat ze in de buurt zitten, qua roofvogels zit hier zo'n beetje alles wat ten zuiden van Brussel in de lucht te vinden is (volgens mijn stiefpa, die graag vogels spot).

Onze vraag:
Wat voor roofdier zou onze kip gepakt kunnen hebben?
Het pluimen doet denken aan een roofvogel, maar we hebben nergens pluimen gevonden die we aan onze kip kunnen linken (en dus ook niet kunnen kijken of ze afgeknipt of uitgetrokken werden).

Als we weten welk roofdier de ren een bezoekje bracht, kunnen we maatregelen treffen om de ren nog iets veiliger te maken voor de overblijvende kipjes en eenden.

Alvast bedankt om het even te hebben doorgelezen :)
PS: de relatie tussen de kipjes en eendjes gaat al jaren goed
PPS: de kip in kwestie was gezond, volgens mijn ouders zou ze hooguit 3 jaar oud geweest zijn.
Quidammetje

Terug naar Vieze beestjes en ander ongedierte