Forum Hoenders.net • Onderwerp bekijken - Help, een roofdier? in mijn rennen.

Help, een roofdier? in mijn rennen.

Moderator: Jan Willem

Help, een roofdier? in mijn rennen.

Berichtdoor jpk op Di 27 Jul 2010, 19:11

Sedert enkele dagen vind ik enkele doodgebeten kippen in mijn rennen.
Opvallend is dat alleen de ingewanden zijn opgegeten.
Iemand een idee welk dier dit bloedbad aanricht?
Gebruikers-avatar
jpk
Beheerder

Re: Help, een roofdier? in mijn rennen.

Berichtdoor brendavanopstal op Do 29 Jul 2010, 19:37

hoe zijn ze dood gemaakt?
kop er aan of eraf, echt alleen de ingewanden of ook op de borst aangevreten?
meerdere dieren tegelijk of telkens 1? enz.
:( :evil:
Chaomse kiep zilver,Braekel zilver,Mechelse herders stamboom politiehonden,Belgische Pietrain varkens(de lekkerste!),inheemse tuin......DUCATI! www.hondentrainingkruisland.nl
brendavanopstal

Berichtdoor jpk op Do 29 Jul 2010, 20:04

Geen kop er af, alleen ingewanden, geen borst aangevreten en het is begonnen met 1 kuiken. 's anderdaags 5 en de 2 daaropvolgende dagen telkens 1, maar die waren wel groter.

Was gisteren op de technische dienst van de gemeente rattengif gaan halen en tegelijkertijd het probleem uitgelegd.
Omdat er een sterk vermoeden was dat ratten de oorzaak waren, hebben ze dan maar een professionele rattenvanger gestuurd.

Volgens die persoon zou het wel degelijk om ratten gaan, omdat een vos
1. alle kippen, groot en klein, doodbijt
2. een vos een deel van zijn buit mee naar zij hol neemt (wat bij mij dus niet het geval was).
De rattenvanger heeft 2 vallen geplaatst. Dit zijn buizen waar waar vooraan en achteraan 2 schotten zijn geplaatst met een kleinere diameter dan de buis zelf. In het midden van de buis hangt het gif.
Ik ben ondertussen wel wat wijzer geworden ivm ratten vangen:
- Er bestaan 3 soorten gif: licht, midden en sterk gif. Het sterk gif wordt weinig of niet geplaatst omdat ratten aan hun kompanen doorgeven waar dit zwaar gif bevind.
- Ook is het niet aangewezen om welke rattenval dab ook met de blote handen aan te raken, omdat ratten mensengeur ruiken en niet op de val afkomen, dus steeds handschoenen aantrekken.
- Een rat is geslachtsrijp op 28 dagen en brengt gemiddeld per jaar 360 jongen voort. Als die dus allemaal aan het jongen slaan, kan je je inbeelden wat een massa ratten daar uit voorkomen.
Dit allemaal volgens de rattenvanger.
Ikzelf heb er no één bedenking bij. Ik hou me reeds sedert een 8-tal jaar bezig met kippen en heb nooit last gehad van kippenverlies door een roofdier. De laatste jaren is hier in de buurt echter veeeeeeeeeel bijgebouwd. Dus is mijn vermoeden dat dit mee de oorzaak is van de rattenplaag.
Gebruikers-avatar
jpk
Beheerder

Berichtdoor brendavanopstal op Vr 30 Jul 2010, 19:10

ik denk ook dat daar het probleem ligt :?

je kunt nu de huidige ratten wel uitschakelen (je zult wel MOETEN!) maar de kans dat er na verloop van tijd die stinkers weer terug komen is levens groot!
en een kiekenkot rat vrij maken...moet je een bunker bouwen :shock:
je woont toch toevallig niet in de buurt van het slachthuis?
ik ben daar een hele tijd terug nog geweest +/- 1986, daarna is het wel een EEG slachthuis geworden maar dan nog!
daar werkt toen ene Berrevoets in de technische dienst...en liep ook op blote poten!en een zooi IN het slachthuis...en daarbuiten...

je kunt mischien aan een ongedierte bestrijdingsbedrijf vragen wat je het beste kunt doen ;)
SUCCES :roll:
Chaomse kiep zilver,Braekel zilver,Mechelse herders stamboom politiehonden,Belgische Pietrain varkens(de lekkerste!),inheemse tuin......DUCATI! www.hondentrainingkruisland.nl
brendavanopstal

Berichtdoor Jan Willem op Za 31 Jul 2010, 23:52

Duidelijk ratten.

Rattenverdelgen is en blijft steeds weer een noodzaak.

Soms denk ik wel eens als er een sterft een hele familie op de begafenis komt en dan bij mij blijven wonen.

Maar dan zal ik ze wel iets lekkers voeren waar ze mooi naar de rattenhemel van gaan.
Kijk ook eens op http://parkvogeltuin.come2me.nl/ voor nog meer vogels
Gebruikers-avatar
Jan Willem

Berichtdoor brendavanopstal op Zo 01 Aug 2010, 07:59

ja, dat is of beter WAS mijn idee!tot de kippen een vegiftigde muis te pakken hadden.ze trokken hem gezellig uit elkaar om het vervolgens hap slik weg op te vreten:4 kippen dood :?
dit kan dus ok gebeuren met jonge-kleine ratten!
brendavanopstal

Berichtdoor milan op Ma 02 Aug 2010, 21:12

Wij hebben een hond (zie foto), wij vangen alle ratten muizen levend en geven deze dan aan de hond zodat zijn ze leert vangen. Af en toe slaagt ze erin een rat of muis te vangen.

Afbeelding
milan

Terug naar Vieze beestjes